• Creative
  • Journal
  • Bucharest Playhouse – Un loc unde se antreneaza actori si se construiesc oameni

Bucharest Playhouse – Un loc unde se antreneaza actori si se construiesc oameni

2 months ago
313
Bucharest Playhouse este o organizatie dedicata sa imbogateasca peisajul si viata culturala romaneasca. Misiunea lor este aceea de a antrena actori profesionisti, bine pregatiti si foarte competitivi aducand impreuna metodele de pregatire, filosofiile si rigoarea scolilor de profil din Statele Unite si Marea Britanie, cele douã mari piete internationale de film si teatru.

Bucharest Playhouse este structurata pe clase, trimestre si niveluri. Fiecare trimestru se desfasoara pe durata a 12 saptamani de studiu a cate 2 zile /saptamana, 3 ore/zi. Curriculumul oferit cursantului este gandit sa fie pe de o parte diferit de la modul la modul, trimestru si nivel, iar pe de alta parte sa aprofundeze si sa dezvolte cunostintele acumulate în modulul anterior.

Aceasta scoala a fost fondata de Costin Cambir, in prezent decanul institutiei. Aceasta a absolvit doua facultati de teatru în Romania, a studiat la studioul Ivanei Chubbuck din Los Angeles, apoi in Londra la Identity School of Acting. In urma acestor experiente s-a nascut ideea unui centru de pregatire inspirat in scolile de gandire teatrala occidentale. dar toata povestea in randurile care urmeaza.

➡ Va salut. Se spune ca ,,arta vindeca” cand si cum s-a nascut acest parteneriat si cum ati ales numele Bucharest PlayHouse?

Costin: Imi amintesc si acum cu emotie momentul cand vizionam in San Francisco Playhouse piesa care poate ca m-a marcat cel mai mult, pana acum. Veneam dupa doua facultati de actorie absolvite, scoala in America si o cariera in tara care adusese destul de multe satisfactii si aventuri. Ma gaseam intr-un pelerinaj educational de 6 luni in LA, fara cine stie ce bani dar cu multe vise si o dorinta arzatoare de a invata cat mai mult. Ma uitam la piesa aia de teatru absorbit total, – desi era o comedie, eu plangeam in hohote de emotie – si imi spuneam “acum stiu de ce fac asta, stiu de ce altceva nu as dori sa fac”.

Admiram din suflet un teatru “curat”, executat magistral, fara a incerca sa amuze sau sa pacaleasca, fara “cioace”, intelegand perfect psihologia din spatele unui rol si a mecanismelor care declanseaza rasul. Un text modern, nimic pretentios sau gratuit avangardist. Un teatru sincer. Artisti formati in pepiniera proprie a institutiei. Si-atunci o voce mi-a soptit “vreau si eu asa ceva”. Au trecut anii, vreo 5, alte scoli, apoi in Londra, si un job extrem de satisfacator in vanzari si lower manangement la Burberry, si iata-ma satul dupa 13 ani de educatie teatrala, in situatia de a stabili ce fac mai departe. Si m-am gandit ca cel mai folositor pas ar fi sa adun experientele ultimilor ani intr-un nou brand care sa aduca ce mi-a lipsit in tara, atunci cand am hotarat sa o tai. “O scoala ca afara”.

Numele l-am gasit amintindu-mi de acea voce. Vreau si eu asa ceva. Iar lumea vestica e plina de Playhouse-uri. Din Oxford in Beverly Hills. E randul nostru. O institutie care sa creeze artisti performanti intr-un regim part-time si sa ii si puna la munca, conform standardelor de afara. Intors in tara acum 7 luni, Universul a complotat si mi-a adus in fata un om extrem de calificat, talentat si cu o mentalitate slefuita afara. Asa cum imi doresc. Pe Andrada Popa. Care ma impresioneaza cu fiecare curs. Mi-e tare greu sa cred ca as fi putut gasi pe cineva mai potrivit cu care sa demarez acest proiect. Cred, intre noi si cititori fie vorba, ca vom aduce o schimbare. Usor, usor.

Andrada: Salut! Adevar graiesti, stii cum e vorba aia – ‘Earth without ART is just EH’. Suntem inconjurati de frumos si asta vrem si noi sa transmitem prin Bucharest Playhouse. Eu si Costin ne stim de 10 ani, am fost colegi in serialul Pariu cu Viata si trupa La La Band si amandoi am fost plecati in Londra, respectiv Los Angeles sa studiem actoria si acum ne-am reunit pentru a ne pune creierele impreuna si a transmite mai departe ceea ce am invatat.

Numele a fost ales de catre Costin si nu am ce zice, jos palaria, imi place tare mult.

➡  De cand ati simtit fiecare chemarea pentru actorie, respectiv muzica si cum s-a slefuit ea in timp?

Costin: Am ajuns la teatru inopinat. Pana la 18 ani cred ca vazusem doar Scufita Rosie pe scena. Apoi, dupa BAC, am jucat mima cu niste pre-scolari, iar educatoarele mi-au sugerat ca as fi bun la teatru. A doua zi am cautat daca exista facultate pentru asa ceva, (era!), am renuntat la Economia Turismului si am deschis manualul de romana. Acolo stiam ca sunt poezii. Am dat la Spiru si am intrat, apoi am dat si la UNATC si am intrat cu 10. Si am decis sa le fac in paralel. Pe ascuns. Stapanind de mic arta contrazicerii, iar teatrul insemnand conflict, usor-usor am inceput sa ma atasez si eu de teatru si el de mine. Pentru ca proiectele au mers destul de repede. Si fara sa-mi dau seama am ajuns indragostit iremediabil.

Andrada: Eu am inceput cu festivalurile de muzica de pe la 7 ani si pe asta m-am axat multi ani de zile pana cand am luat rolul din Pariu cu Viata care a dat nastere si pasiunii mele pentru actorie si musical (ceea ce am si studiat in Londra timp de 4 ani). Acum ma bucur si ma simt norocoasa ca le pot face pe ambele pentru ca se imbina frumos. Consider ca am evoluat de la an la an, de la proiect la proiect si ca fiecare noua experienta m-a ajutat sa descopar altceva despre mine atat ca om, cat si ca artist.

➡  Ce inseamna arta pentru voi si ce faceti voi diferit aici fata de scolile care deja exista de canto, dans, actorie?

Costin: Pentru mine arta te face sa te simti viu. Fie ca o savurezi, fie ca o creezi. Arta e adevarata magie. Pentru ca poate cumva sa te extraga din viata reala si sa te arunce in alte universuri, ori ca te uiti la un film de groaza si ajungi sa crezi atat de visceral ca e o fantoma in baia ta, ori ca te lasi purtat pana la lacrimi de o piesa muzicala, sau exaltat vizual de un Peter Bruegel, nimic pe lume nu cred ca e mai misterios decat oferirea si primirea artei. Iar pentru ca sunt Berbec, mai cu moț si căpos, vreau sa ma bag si eu acolo unde e cel mai greu. Bucharest Playhouse vrea sa introduca un sistem de afara.

In care oamenii nu isi mai pierd 4 ani intr-o facultate de teatru, ci urmeaza riguros cursuri part-time dupa munca, pentru a nu ajunge sa nu stie nici o meserie si sa se intrebe ce au facut pana la 25 de ani. Noi o facem riguros, dar pastrand distractia. Aducem metode pe care nu le-am citit din carti ci le-am rodat personal, in tarile in care au fost concepute. Avem, cumulat, ani de experienta si pe scena si in fata camerei. Si nu facem cursuri de dezvoltare personala. Noi te pregatim ca pe un atlet, care sa stie sa se miste, sa cante, sa inteleaga psihologia dramatica si sa aiba o importanta cultura teatrala si cinematografica. Antrenam actorul complet. Iar dezvoltarea personala vine de acolo.

Andrada: Prin arta imi exprim toate sentimentele, gandurile, trairile si imi doresc ca prin arta sa transmit un mesaj oamenilor care ma privesc sau ma asculta. Arta inseamna disciplina pana la cer si inapoi, sacrificii, multe ore de munca si o tarie atat fizica, cat si mentala de fier. Asta este principalul lucru pe care vrem sa il instigam la Bucharest Playhouse – Arta nu este doar un joc, este un stil de viata, un mod de a trai, o disciplina. Tehnicile predate de noi nu sunt alese la intamplare, sunt lucruri pe care noi le-am studiat si exersat intens, exercitii si metode care pe noi ne-au ajutat sa ne dezvoltam si sa ne iesim din zona de confort.

La Bucharest Playhouse exploram metode de la Ivana Chubbuck, Meisner, Strasberg si Uta Hagen pana la Rudolf Laban, Patsy Rodenburg, Cicely Berry si multi alti mentori si instructori renumiti. Cred ca principala diferenta dintre noi si alte scoli este faptul ca noi nu mergem pe ideea de ‘Haide sa predam si noi ce s-o preda’, noi alegem sa predam ceea ce am incercat pe pielea noastra, ceea ce functioneaza si ceea ce in timp da rezultate.

Aveti fiecare un mentor, un artist care v-a inspirat in parcursul vostru?

Costin: In aceasta era conectata global mi-am gasit mentorii mai mult virtual. Cliseu sau nu actorul a carui viziune despre arta noastra o impartasesc cel mai mult e Marlon Brando. Recomand Listen to me Marlon, un documentar care m-a marcat profund, in vocea lui. In America e zeu. E omul care a creat actoria moderna. Nasul. Dintre vii e Ivana Chubbuck, cu care am avut onoarea sa lucrez. E profa lui Brad Pitt, Halle Berry si multi alti grei. In jurul metodei ei e construita si filosofia mea de joc si predare. Ii datorez multe si ma inspira mereu. Si mai e Jason Silva, un prezentator tanar de la National Geographic, care a adus filosofia in mainstream prin niste pastile video de 2 minute, realizate ca-n sec XXI, capabile sa iti deschida mintea cum nu ar face-o multe carti. De asemenea il recomand.

Andrada: Am o lista lunga de oameni din industrie pe care ii apreciez si care m-au inspirat de-a lungul anilor, atat oameni cu care am lucrat sau mi-au fost profesori, cat si autori sau mentori renumiti din domeniul actoriei. Sunt fana Stanislavski si Uta Hagen pe parte de actorie iar pe parte de voce si miscare am avut norocul de a lucra cu 3 profesoare incredibile la facultate care m-au inspirat enorm si carora le datorez mii de multumiri: Jennifer Wiltsie, Emma Evans si Judy Brown.

➡ Ce varste au elevii vostri si cum va descopera? Aveti un site, o pagina de Facebook?

Costin: Am pus limita de varsta 20 de ani. Pentru ca se discuta niste chestii pentru care trebuie sa fii destul de copt. Metoda foloseste multa psihologie si subconstient. Avem pana la 35 de ani deocamdata. Ma bucur enorm ca printre studenti avem si absolventi de actorie, care in prezent se pregatesc de spectacole si se antreneaza si la noi, avem si studenti la actorie, si avem si aspiranti. Toti vin fara aere si se pregatesc intens, cot la cot. Iar cei mai determinati vor fi si recompensati financiar. Site-ul nostru e BucharestPlayhouse.ro si avem si pagini de Instagram si Facebook. Viitorii studenti ne vor gasi daca sunt interesati pe teatru. Mai bine zis, de fapt, noi ii gasim pe ei. Pentru ca pregatim o campanie publicitara pe platformele sociala foarte faina. Apoi se inscriu la auditii.

Andrada: Elevii nostri au in jur de 20 de ani, ceea ce mi se pare amuzant avand in vedere ca sunt aproape de o seama cu mine. Avem niste oameni foarte talentati in seria asta. Atat eu cat si Costin am ramas placut surprinsi de ce grupe bune am incropit. Majoritatea ne-au gasit pe Facebook sau Instagram, din postari, anunturi sau din vorba in vorba.

Cum v-a afectat pandemia povestea? 

Costin: Initial voiam sa deschid in Septembrie 2020, apoi in Ianuarie 2021, iar pentru Aprilie am hotarat ca dau drumul cu toate riscurile. Cand am renuntat la Burberry si am revenit in mijloc de pandemie stiind ca vremurile se anunta incerte mi-am asumat toate riscurile. 6-7 luni am stat degeaba, bine, citind si pregatind proiectul, dar la rece, si am hotarat sa il consider un fel de an sabatic. Unii il petrec in Indonezia, eu l-am petrecut pe langa Gara de Nord. Putea sa fie mult mai rau, pana la urma m-am relaxat si a fost chiar bine. (Mentionez solemn ca statul roman nu mi-a dat nici un ajutor sau indemnizatie de pandemie, ca sa nu se inteleaga altele.)

Andrada: Personal, nu ma pot plange, cumva am reusit in pandemie sa am mai multe proiecte decat ma asteptam. In ceea ce priveste Bucharest Playhouse, am fost loviti de incertitudine, am stat cu stres pentru ca nu stiam daca putem deschide sau nu, dar totul e bine cand se termina cu bine. We’re open, we’re working hard and we’re kickin’ ass.

Ce planuri aveti pentru perioada urmatoare?

Costin: Deocamdata administrez proiectul si construiesc programa. In August voi sustine un workshop gratuit de trei zile de actorie. Si tot in August urmeaza sa desfiintez tavanul salii si sa o transform in teatru studio. Sau ma gasesti prin Nepal, ca in zona aia n-am trait. Of, niciodata nu stiu unde ma duce mintea 🙂

Andrada: Momentan filmez pentru diferite seriale si urmeaza sa apar intr-un film de cinema, iar in paralel ma ocup de lansarea urmatoarele piese/clipuri si evident pregatirea orelor Bucharest Playhouse din ce in ce mai intens.

➡  Un mesaj pentru cititori

Costin: Daca vreau sa se inteleaga ceva de la mine e ca in viata asta trebuie sa ai curaj. E prea scurta si prea anosta ca sa te temi sa faci una sau alta. In nebunia mea, brusc am facut doua facultati in paralel si pana la 24 de ani jucasem ceva prin teatru si prin TV cu oarecare succes, apoi am renuntat la tot si am plecat aproape fara bani, de pe o zi pe alta, in Los Angeles si dupa nici doua ore, traiam sub palmieri savurand cocktailuri intr-o piscina a unui cuplu de regizori, apoi am ajuns in Anglia fara vreun CV, iar la nici un an ii dadeam sfaturi de styling lui David Guetta si Irinei Shayk, discutand la nivel de Londra campaniile de CRM (Customer Relationship Management) ale brandului nr. 1 englezesc. Nu e o lauda. E doar o dovada ca “fortuna fortis adiuvat”. Norocul chiar tine cu tine daca ai curaj. Si nu merita sa ai regrete. Arunca-te in apa, iar apoi invata sa inoti. Si munceste cu placere orice, ca si cand te-ai ineca, inveti mai repede.

Andrada: Un mesaj nu e de ajuns asa ca voi face o mini lista de mesaje scurte pe care eu le am intiparite in minte si dupa care traiesc:

Motivatia este ceea care te ajuta sa incepi. Exercitiul este cel care te ajuta sa evoluezi. Pentru fiecare lucru pe care tu ti-l doresti dar pentru care nu muncesti destul exista cineva care si-l doreste mai mult si munceste mai tare. Disciplina, rabdare, munca. Actoria nu este un hobby, este un stil de viata ce necesita ore nenumarate de studiu si pregatire.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Follow us

Social Media connect

Creative

Inspiratie
a
autobronzant

Alina Nichiteanu și o poveste estivală cu Ziaja pe val

Alina Nichiteanu are 35 ani si a absolvit Facultatea de Psihologie, iar ulterior si-a dat masterul la ASE – Managementul Serviciilor de Sanatate, in 2011. Lucreaza in industria pharma de mult timp si aici vorbim de zona de medicamente RX-uri...

2
Cosmin Neacsu

Cosmin Neacşu este creatorul lui Little Edu, primul supererou animat din România

3
Andrada Popa

Bucharest Playhouse – Un loc unde se antreneaza actori si se construiesc oameni

4
influencer

Valentina Cristea – despre magia vizuala a poeziei genelor